Wskazówki, jak zwiększyć produktywność

Wskazówki, jak zwiększyć produktywność

Naucz się zarządzać swoim czasem, efektywnie pracować i właściwie wypoczywać.

Wyznaczaj cele we właściwy sposób

Aby osiągnąć cel, trzeba go odpowiednio wyznaczyć. Stosuj system SMART: cele powinny być konkretne i mierzalne, realistyczne i osiągalne, istotne dla Ciebie i mieć jasno określone terminy realizacji.

Skup się na procesie

Wyznaczaj cele w oparciu o proces, a nie wynik. „Zostać tancerzem” to niefortunne hasło. Trudno się do tego zabrać, bo nie wiadomo, od czego zacząć. Postawienie sobie celu: „Zapisz się na taniec i chodź na zajęcia trzy razy w tygodniu” przyniosłoby lepsze efekty. Przynajmniej zrozumiecie, czy dla dobra swojego marzenia trzeba poświęcić lata na trening, czy nie.

Stosowanie metody GTD

GTD (Getting Things Done) to system produktywności stworzony przez trenera biznesowego Davida Allena. Jego głównym celem jest wykonanie wszystkich istniejących zadań, a jednocześnie odciążenie mózgu od niekończącego się planowania. Istotą tej metody jest zapisywanie absolutnie wszystkich zadań, przy użyciu różnych list, i ciągłe ich aktualizowanie. Dzięki temu nawet najmniejsze i pozornie nieistotne zadania nie będą zaprzątać Twojej głowy i odwracać uwagi od pracy. I zawsze będziesz miał przed sobą ich postępy.

Nie bój się popełniać błędów

Strach przed zrobieniem czegoś źle często sprawia, że człowiek stoi w miejscu i nic nie robi. Naucz się postrzegać błędy jako impuls do działania. Po porażce zastanów się, co było jej przyczyną, i wypełnij lukę w swojej wiedzy i umiejętnościach. Z czasem staniesz się nawet wdzięczny za swoje porażki.

Poproś o krytykę

Nie oceniaj siebie surowo — zaproś kogoś, by obiektywnie ocenił Twoją pracę. Poproś szefa o informacje zwrotne. Za szczerą chęć dostrzeżenia swoich błędów i poprawienia wyników nie można udzielać nagany. Ale pochwały pomogą ci zainspirować się i podtrzymać na duchu.

Wyostrz swoje umiejętności

Bez ciągłego uczenia się i samokształcenia nie da się pozostać produktywnym przez długi czas. Prędzej czy później znudzi Ci się lub osiągniesz pułap w swoim zawodzie. Dlatego staraj się cały czas uczyć nowych rzeczy: podejmuj się nietypowych zadań i nie rezygnuj z ciekawych projektów.

Unikaj marudzących, pesymistów i panikarzy

W naturze ludzkiej leży uzależnienie się od emocji innych osób. Jeśli ktoś z twojego otoczenia ciągle powtarza ci, jak źle się dzieje, pewnego dnia i ty wpadniesz w depresję. Panika współpracownika, którego termin mija co tydzień, z pewnością udzieli się i Tobie. Odejdź więc, zerwij kontakt i rozerwij związek — nie pozwól, by zepsuło Ci to humor.

Uwolnij swój mózg od codziennych problemów

Skompletuj garderobę kapsułową, aby nie musieć się zastanawiać, co założyć rano do biura. Ustal harmonogram sprzątania i prac domowych. W weekend zrób zakupy spożywcze i od razu ułóż tygodniowy jadłospis. Gdy wszystkie obowiązki domowe są załatwione i zaplanowane, można skupić się na pracy.

Znajdź swoją szczytową aktywność

Niektórzy radzą, aby trudne zadania wykonywać na początku dnia, a drobne zadania zostawić na wieczór. Jednak ta metoda nie sprawdzi się w przypadku sów lub osób, które muszą nabrać wprawy. Należy więc określić okresy, w których można pracować najefektywniej, i zaplanować czasochłonne zadania na ten czas. Aby je zidentyfikować, wystarczy przez kilka tygodni odnotowywać poziom koncentracji w ciągu dnia. Można też skorzystać ze specjalnego kalkulatora wydajności.

Nie spiesz się z wykonywaniem nowych zadań

Nie zostawiaj niedokończonej pracy, bo nagle dostałeś zadanie lub czyjąś prośbę. Oczywiście, ważne jest ustalenie priorytetów: jeśli nowe zadanie jest ważniejsze i musi być wykonane jak najszybciej, należy odwrócić uwagę i poświęcić się bieżącym zajęciom. Jeśli nie, odłóż to na później. Nawet jeśli jest to bardzo pożądane.

Wizualizacja

Wizualizacja pomoże Ci zaoszczędzić czas, lepiej zapamiętać informacje, zrozumieć nowy temat i podjąć świadomą decyzję. Stosowanie różnych technik: kategoryzowanie zadań, rysowanie wykresów, tabel i map mentalnych.

Dowiedz się, na co marnujesz swój czas

Spróbuj przeprowadzić eksperyment: przez tydzień zapisuj absolutnie wszystko, nawet najmniejsze rzeczy, i ilość czasu, jaką poświęcasz na każdą z nich. Na koniec przeanalizuj swoją listę.

Zrezygnuj z rozmów telefonicznych

Staraj się nie dzwonić. Dzwonienie zajmuje więcej czasu niż pisanie i czytanie wiadomości. Co więcej, nie każdemu przychodzi do głowy, aby go ostrzec, co oznacza, że możesz zostać nagle i całkiem niefortunnie odciągnięty od swojej pracy. Jeśli musisz wykonać ważną rozmowę telefoniczną, zaplanuj ją i umieść na liście rzeczy do zrobienia, tak abyś mógł przeznaczyć czas na inne zadania.

Przejdź na dietę informacyjną

Zalew informacji działa na nerwy i nie pozwala się zrelaksować. Według danych statystycznych, każda osoba spędza około 2,7 godziny dziennie na oglądaniu samej telewizji. Do tego dochodzi Internet i media społecznościowe. Serwisy informacyjne, kanały i społeczności nieustannie walczą o naszą uwagę, często mówiąc o tych samych sprawach. Nie musisz więc poświęcać czasu na ich oglądanie — ważne informacje i tak zostaną Ci przekazane.

1 thoughts on “Wskazówki, jak zwiększyć produktywność

  1. Nie mogę zaprzeczyć temu, że w mojej szczytowej aktywności jestem najbardziej produktywny.

Comments are closed.